Добро пожаловать в блог. Уверенна, что каждый сможет найти что-то интересненькое!

Украинский язык

4 клас
Підготуйся до контрольної роботи(директорської) 


I варіант
1.  Позначте звуки, які є спільними для слів яблучко, щасливий, листячко, пішачок:
А  [а], [ч], [й];
Б  [а], [ч], [л];
В  [а], [ч];
Г   [а],[к].[ч].
2.  Позначте рядок, у якому всі слова правильно поділені для переносу:
А  мі-сто, міс-то, ліс-ок, пар-та;
Б  хо-джу, пі-джак, від-дзвеніти, за-світло;
В  о-рел, кри-латий, до-звілля, ви-хід;
Г   буль-йон, ку-ку-руд-за, міль-йон, оа-зис.
3.  Позначте рядок, у якому кількість звуків і букв однакова: 
А ясність, щедрість, святковий, щирість;
Б яблуко, парта, їдальня, щастя;
В ліжко, джерельний, здоров'я, жанр;
Г  олень, читання, джаз, дитина;
4.  Позначте слово, у якому кількість звуків і букв не збігається: 
А щавель;
Б зв'язок; 
В пакунок; 
Г надземний.
5. Позначте рядок, у якому всі слова не можна переносити з рядка в рядок:
А їжа, єнот, явір, мить; 
Б ялина, тиша, шаль, тюль; 
В рояль, баян. Яків, мрія, ясний. 
Г  ясен, єгер, доля, сіль.
6.  Позначте рядок слів, у яких наголошений перший склад: 
А книжки, бички, доріжки, кохання;
Б мати, ліки, ознака, тиша;
В босий, срібло, легко, кухонний;
Г  синій, зелений, диво, добре.
7.  М’який подовжений звук на письмі позначають:
a)      двома однаковими буквами;
б)      буквосполученням йо;
в)       буквосполученням ьо.
г)    буквосполученням дж,дз.
8.  Позначте рядок, у якому букви л, ю, є позначають два звуки: 
А краєзнавчий, боєць, куля, портьєра;
Б малювати, п'єса, куля, м'ята; 
В юрта, в'язати, переїхати, віяло; 
Г  їдальня, м'ясо, заєць, кар'єра.
9.  Установіть відповідність між словом та його характеристикою:
1   щабель;                   А На одну букву більше, ніж звуків.
2   джміль;                    Б На дві букви більше, ніж звуків.
3   біль;                         В Кількість букв і звуків однакова.
4   явір.                         Г   На два звуки більше, ніж букв.
                                       Д На один звук більше, ніж букв





II варіант

1.  Позначте звуки, які є спільними для слів молотьба, боротьба, дьоготь, дядько:
А [о], [т];
Б [о], [д];
В [а], [о], [д];
Г [а], [о].
2. Позначте рядок, у якому під час перенесення слів допущено помилки:
А зас-віт-ло, прек-рас-ний, ход-жу, сид-жу; 
Б ви-вчи-ти, ща-стя, брат-ство, тво-ри-ти;
В іс-то-рич-ний, під-за-лис-тий, пів-яблука, мав-пя-чий; 
Г   пів-пор-ції, тьмяний, в'я-за-ти, швид-кіс-ний.
3.  Позначте рядок, у якому кількість букв і звуків різна: 
А ясність, щирість, щабель, Гуцульщина;
Б генерал, книжка, рясний, пюре;
В щастя, дзвякнути, пір'їна, солом'яний;
Г   платня, мавпеня, порося, черепаха.
4.  Позначте слово, у якому кількість букв і звуків збігається: 
А янтар;
Б хлопець; 
В промінь; 
Г  щавель.
5.  Позначте рядок, у якому всі слова можна переносити з рядка в рядок:
А тюль, шаль, сіль, ясен;
Б тиша, щастя, радість, книга;
В явір, мить, єнот, їжа.
Г  один, стіл, стань, моя.
6.  Позначте рядок слів, у яких наголошений останній склад: 
А верба, кропива, дочка, петля;
Б дошка, кицька, подруга, розвідка;
В решето, спина, середина, олень;
Г український, вимова, кілометр, кулінарія.
7.  Познач рядок слів, у яких є м’які приголосні звуки:
a)      пісня, чайка, літнє;
б)      сосна, бузок, мак;
в)       трава, мило, котик;
г) ліс, годинник, тінь.
8.  Позначте рядок, у якому букви я, ю, є позначають один звук: 
А морквяний, пір'я, м'ята, яблуко;
Б під'їзд, жаб'ячий, інтерв'ю, зв'язок; 
В мавпячий, медвяний, пюре, буряк; 
Г пів'юрти, рясний, сузір'я, тьмяний.
9. Установіть відповідність. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою:
1   дзьоб;                   А У слові на один звук більше, ніж букв.
2   ящик;                   Б У слові на один звук менше, ніж букв.
3   рояль;                  В  У слові на два звуки менше, ніж букв.
4   галька.                 Г  У слові однакова кількість букв і звуків.
                                 Д У слові на два звуки більше, ніж букв.
Скористайся таблицею
№ з/п
Правило
Приклади

Апостроф пишеться
1
В українських словах:
- перед а, ю, є, ї  після губних б, п, в, м, ф
- після б, п, в, м, ф, якщо перед ними стоїть р або приголосний, що належить до префікса
- після р у кінці складу
- після к у власних назвах
- після префіксів, що закінчуються на приголосний
- після першої частини складних слів, що закінчуються на при голосні

мяч, вють, пять, обява
червяк, обїхати
  
сузіря, бурян
Лукянівка
підїхати, обєднати

двохярусний, чотирьохярусний     
2
У словах іншомовного походження:
- перед а, ю, є, ї  після губних б, п, в, м, ф, шиплячих ж, ч, щ та г, к, х в основі слів при роздільній вимові
- після префіксів, що закінчуються на приголосний
- після р у кінці складу
- після часток д, о в прізвищах, іменах

інтерв’ю, п’єдестал, комп’ютер, руж’є


ін’єкція, суб’єкт

кар’єра
О’Генрі, д’Артаньян

Апостроф не пишеться
1
В українських словах:
- якщо перед б, п, в, м, ф стоїть ще один приголосний, що належить до кореня (крім р)

свято, морквяний, цвях, мавпячий
2
У словах іншомовного походження:
- якщо м’якість попередніх приголосних позначається буквами я, ю, є

гравюра, бюро
 

1      1.      Запиши слова, ставлячи, де потрібно, апостроф.
М…ясо, п…ять, пір…я, б…ють, р…яд, моркв…яний,сім…я, мор…я, духм…яний, пам…ять, рум…яний, б…юро, п…ять, в…є, р…юкзак, дев…ять, солов..їний, возз..єднання, жираф..ячий, духм..яно, інтерв..ю, в..ється, верхів..я, св..ятковість, пам..ятний,  солом..яний,   з..явитися,  розім..яв,  дев..ятсот, р..юкзак,  р..яска, р..ядок, бур..як, бур..ян, р..ясно.

2. З поданих слів склади і запиши речення. Підкресли головні члени речення
На, самотня, росла, краю, села, верба.
Землю, барвистим, осінь, килимом, встелила.
Олена, цікаве, оповідання, читає.
Зайчик, по, весело, стрибає, галявині.
У, їдуть, діти, поїздом, Київ.
Соловей, на, весело, щебече, гілочці.

      3. Постав потрібний розділовий знак у кінці речення. Визнач тип речення за метою висловлювання.
Прилітайте, журавлі, до рідної землі
Над рікою схилила верба свої віти
Діти шанують кожну крихту хліба
Чи знаєш ти, що полюбляють птахи
Омелюх – прив’ялі ягоди горобини, калини
Снігур – крім цих ягід, ще насіння клена, ясена
А яке насіння для пташок приготував ти

4. Запишіть в алфавітному порядку.
Тінь, яблуко, виноград, юннат, бригада, прапор, арка, цемент, гараж, шершень, наука, домна, робітник, учитель, сокіл, жовтень, єдність, їжак, клас, орден, йод, зима, хлопець, чавун, медаль, людина, історія, щоденник, альбом, ананас, Аліна, бобер, борсук, бригантина,калина, клен,крем, робота, робот.


Тема. Звуки і букви. Фонетична транскрипція
Звукове позначення букв я, ю, є, ї,
Букви я, ю,є можуть позначати як один так і два звуки. Два звуки я, ю, є позначають лише у трьох випадках:

1. Коли вони стоять на початку слова: слово «яблуко» транскрибується наступним чином - [йáблуко]; Єреван – [йеревáн].

2. Два звуки я, ю, є позначають всередині слова після голосного: маяк – [майáк].
3. Після апострофа і м'якого знака я, ю, є також позначають два звуки: здоров'я – [здорóвйа], Мольєр – [мол'йéр].

Запам'ятай!  
Буква ї завжди позначає два звуки – [йі]. їжак – [йіжáк]; заїзд – [зáйізд].
[н:] двокрапка з правого боку букви позначає довготу звука при його подовженні [знан':а], [т'ін':у] та подвоєння приголосних при їх збігу:  [шчоден:о]

- шся – [с':а](робишся – [рóби с':а])
- ться – [ц':а] (носиться – [нóси ц':а])


 Завдання
Запишіть слова фонетичною транскрипцією.
Землею, щемить, вибачення,польова, Моряк, бар'єр, старість, тюль, життя, юність, рядок, знання, сіль, сім'я, учиться, учіться, учишся.


 3 клас
Тема.Речення. Звертання.



Завдання
Розстав розділові знаки. Звертання обведи.
Ой чого ти дубе на яр похилився? Молодий козаче чого зажурився?  Годі коню в стайні спати, пора ляхів налякати! Та сходьтеся хлопці славні запорожці, плече під плече! Та не даймо  мужні запорожці ворогові Січі! Чи був ти орле в моїй стороні? Чи журиться матінка по мені? Чи ти будеш дівчинонько по мені тужити? Скоро сяду та поїду у військо служити!
Народна творчість.




Тема. Будова слова.













Тема. Основа слова. Закінчення. Корінь, спільнокореневі слова

Основа — це частина слова без закінчення. Основа виражає лексичне значення слова.
 
Незмінювані слова мають одну форму і не мають закінчень.


Корінь — це головна значуща частина слова. Корінь містить у собі спільне лексичне значення споріднених слів.

Спільнокореневі (споріднені) слова — це слова зі спільним коренем, але з різними лексичними значеннями. Наприклад, слова — пов’язані спільним основним лексичним значенням — стосунком до водного простору, проте кожне із цих слів має власне лексичне значення.
Спільнокореневі слова можуть належати і до однієї, і до різних частин мови.



Виконайте завдання!
1.Запишіть слова, виділіть у кожному основу та закінчення.
Дуб, липа, березовий, струнка, високі, ріс, небесний, сонячні, веснянка, свято, солов’ятко, під’їхали, співають.

2*.Запишіть слова у три колонки: 1) із закінченням; 2) із нульовим закінченням; 3) без закінчення (незмінювані). У кожному слові виділіть основу.
Кенгуру, Дніпро, хвиля, вода, вітер, швидкий, берег, кермо, гарячий, буря, телеграма, перепливуть, люди, місто, спритно, столиця, зустріч, інтерв’ю, вулиця, пароплав, швидко, човен, метро, поні, небо, хмара, високо, радість, бюро, офіс, щастя, кіно, співають, звук, дощ, проміння, улітку, колібрі, птах.
 * на окремому листочку.

3.Перепишіть речення. Спільнокореневі слова підкресліть, виділіть у них корінь.
1.  Квіти синіють над синім струмком (В. Васюк). 2. Березень березовим віником зиму вимітає, а від березневих дощів земля квітне (Народна творчість). 3. Срібний дощик над ставом веселу веселку малює (О. Кононенко.) 4. Лис не спить, не спить лисиця, й лисеняткові не спиться (Є. Гуцало.)
4*. До кожного з поданих слів доберіть по 3-4 спільнокореневі, запишіть їх, виділіть у них корені.
Лелека, батьківський, гніздо, повертатися, щороку.

* на окремому листочку

Комментариев нет:

Отправить комментарий